Z zapisków trenera

Grażyna Borowska

Co było inspiracją do stworzenia warsztatu „Komunikacja z menedżerami”?

Przeglądając Personel PLUS z lutego 2012 trafiłam na ciekawy artykuł Adama Wierzbickiego zatytułowany „HR ma wiele okazji, by wpływać na procesy biznesowe”.

Szczególnie poruszyło mnie w nim jedno zdanie:

„Działy HR nie będą pełnowartościowym partnerem dla biznesu, w którym funkcjonują, dopóki kadra zarządzająca nie zdobędzie podstawowej wiedzy z zakresu możliwości wspierania działań biznesowych narzędziami HR”.

BINGO! Niejednokrotnie zaobserwowałam, że brak wiedzy w zakresie działań i narzędzi HR , były przyczyną niewykorzystania potencjału jego pracowników , a nawet niechętnego nastawienia do nich. Niektórzy menedżerowie, nie wiedząc, czym tak naprawdę zajmują się HR -owcy, traktowali ich z niechęcią lub lekceważeniem. Starali się też mieć z nimi sporadyczny kontakt, traktując ich nie jako wsparcie , ale jako przeszkodę lub zagrożenie. I tu pojawia się ciekawe pytanie – dlaczego tak się dzieje? Kto za to odpowiada? Kiedy pytam uczestników szkoleń sugerują, że ten stan rzeczy są odpowiedzialni menedżerowie firmy, bo przecież „oni powinni... „

Olśnienia na temat przyczyn tego stanu rzeczy doznałam podczas szkolenia grupy „świeżo upieczonych” HR Biznes Partnerów, którzy awansowali ze stanowisk specjalistów personalnych, zajmujących się wyłącznie sprawami kadrowymi. Wynik burzy mózgów w tej grupie na temat, co robić, aby zaprzestano traktowania ich jako osoby wyłącznie od „papierkowej roboty”, zaskoczył nas wszystkich. Okazało się, że pierwszą rzeczą, która może pomóc to ... poinformować menedżerów czym tak naprawdę zajmuje się HR BP i jakimi narzędziami dysponuje. Po krótkiej dyskusji, ,wyszło na jaw, że nikt do tej pory menedżerom tego jasno nie uświadomił.

To przypomina mi podobny przykład ze szkolenia przedstawicieli handlowych jednej z firm. Uczestnicy stanowczo twierdzili, że jeden z produktów fatalnie się sprzedaje. Ostateczne rozwiązaniem tego problemu wypracowanym podczas zajęć było...zapoznanie klienta z tym produktem, czyli w ogóle zacząć o nim mówić, bo jak ma być zainteresowany kupnem czegoś o czym nic nie wie?! Do dziś żałuję, że nie było na sali ukrytej kamery, która uwieczniłaby miny uczestników, po ich własnej konkluzji.

Uważam, że jednym z „grzechów głównych” działów HR jest brak wystarczających informacji o roli i narzędzi ach HR, które mogą być przydatne dla menedżerów oraz brak dostatecznej promocji HR w firmie.

Powyższe sytuacje i rozmowy z menedżerami różnych szczebli oraz specjalistami HR, były inspiracją do stworzenia warsztatu ”Komunikacja z menedżerami”, który otwiera nasz cykl warsztatów Szkoła HRBP.